Αύξηση μεγέθους γραμματων Μείωση μεγέθους γραμματων Επαναφορά μεγέθους γραμματων print

Ένας δήμαρχος, μια μήνυση και ο … ΤΑΡ (πάλι)

01/02/2017

Άρθρο του Αθανάσιου Μπόϊκου

 
Μήνυση κατά της κοινοπραξίας (εργολάβοι – υπεργολάβοι) που έχει αναλάβει τα έργα των ανασκαφών για την τοποθέτηση των σωληνώσεων του αγωγού ΤΑΡ στα όρια του Δήμου του υπέβαλε την περασμένη εβδομάδα ο Δήμαρχος Νέας Ζίχνης, κος Δαϊρετζής, ζητώντας από την εταιρεία αποκατάσταση των αγροτικών δρόμων της περιοχής, που εδώ και δύο μήνες έχουν καταστραφεί «σχεδόν ολοσχερώς», όπως είπε σε τηλεοπτική εκπομπή. 
Σύμφωνα με τον κο Δήμαρχο, φορτηγά τεραστίων διαστάσεων (άνω των 70 τόνων) έχουν διαλύσει όχι μόνο τους χαλικόστρωτους αγροτικούς δρόμους αλλά και τον κεντρικό δρόμο της Ν. Ζίχνης προς τη «Βάλτα», που είναι ασφαλτοστρωμένος («10 χιλιόμετρα δεν έμεινε τίποτε απολύτως»). 
Ο Δήμαρχος υπολογίζει τη ζημιά σε «εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ» και διαμήνυσε στους εργολάβους ότι «κάθε βδομάδα θα υποβάλλει μήνυση». Δήλωσε δε πως δε θα αρκεστεί σε κάποιες προφορικές διαβεβαιώσεις τους για αποκατάσταση, αλλά θα τους ζητήσει δέσμευση «ή με επιταγή ή με συμβολαιογραφική πράξη». Αναφέρθηκε τέλος και στο ότι «γίνεται καταστροφή του περιβάλλοντος [στο νομό] και όλοι σιωπούν», συνδέοντας το γεγονός με παλαιοκομματικές πρακτικές (μεσολάβηση βουλευτικών γραφείων και της Περιφέρειας για προσλήψεις στο εργοτάξιο).
(https://www.youtube.com/watch?v=bMgv81GojMk
 
Με αφορμή τα παραπάνω, αλλά και την όλη υπόθεση ΤΑΡ, τρεις παρατηρήσεις:
Πρώτο. Αποδεικνύεται και στην πράξη -κάτι που δεν απαιτούσε ιδιαίτερες ικανότητες να το αντιληφθεί κανείς- ότι η διέλευση του αγωγού μέσα από χωράφια και καλλιεργούμενες εκτάσεις θα προκαλέσει σωρεία προβλημάτων, με αποτελέσματα που εκτείνονται μέσα στο χώρο και το χρόνο. Η εταιρεία οφείλει να αποκαταστήσει τους αγροτικούς δρόμους και να αποζημιώσει τους αγρότες και το Δήμο για πρόκληση δυσχερειών και καθυστερήσεων που προκάλεσε σε δικά τους έργα, εργασίες και υποδομές. Και αυτό είναι σχετικά εύκολο, με την έννοια ότι είναι οφθαλμοφανές και αναντίρρητο (ζημίες και ποιοι ευθύνονται).
Τι θα γίνει, ωστόσο, σε περίπτωση (μελλοντικού) αναδασμού, όταν θα πρέπει να χαραχτούν νέοι αγροτικοί δρόμοι, αρδευτικά ή αποστραγγιστικά κανάλια, με τον αγωγό να βρίσκεται σε βάθος ενός μόνο μέτρου; Ποιος θα κληθεί να πληρώσει για τις επιπλέον εργασίες που θα απαιτηθούν προς αποφυγή πρόκλησης βλάβης στον αγωγό; Και πόσο αυξημένης επικινδυνότητας θα είναι οι εργασίες αυτές;
Πόσα χρόνια θα χρειαστούν για να επανέλθει το καλλιεργούμενο έδαφος που θα σκαφτεί στην πρότερη παραγωγική του κατάσταση;  Ποιος θα επωμιστεί αυτό το κόστος;
Τι θα συμβεί σε περίπτωση ατυχήματος/έκρηξης στον αγωγό ή το σταθμό συμπίεσης;

Τα ερωτήματα αυτά, τα οποία όφειλαν να θέσουν στον ΤΑΡ και την κυβέρνηση από την πρώτη κιόλας στιγμή (Δεκέμβρης του 2012)  Δήμαρχοι και Αντιπεριφερειάρχης, όχι μόνο δεν τα έθεσαν πραγματικά -πέρα από κάποιες αποφάσεις που γρήγορα ξεχάστηκαν- αλλά φτάσαμε στο σημείο να εκλιπαρούν οι τοπικοί μας άρχοντες για καμιά χορηγία της «περιβαλλοντικά ευαίσθητης» κοινοπραξίας!
Φτηνά πολιτικά «οράματα», φτηνά και τα συγχωροχάρτια της αγοράς.
Δεύτερο. Το δρόμο αυτής της φτήνιας τράβηξαν και οι «εκπαιδευτικοί» διοικητές του νομού. Οι Προϊστάμενοι Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης, που πλάσαραν στα σχολεία (δημοτικά – γυμνάσια) χριστουγεννιάτικα «δώρα» του ΤΑΡ (λαπ τοπ), χορηγώντας του πολύτιμα (για την εταιρεία) πιστοποιητικά ΕΚΕ (Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, στη νέα οργουελιανού τύπου γλώσσα του υπουργείου, που δουλεύεται από τη δεκαετία του ΄90, καθ΄υπόδειξη και επιταγή των μανδαρίνων της ΕΕ). Με ένα υπολογιστή σε κάθε σχολείο βεβαιώνουμε την περιβαλλοντική ευαισθησία του ΤΑΡ. Με δύο, παίρνει και βραβείο. Αυτό επιτάσσουν τα μεταμοντέρνα curricula στον καιρό των μνημονίων.
Εύγε, κύριοι που προΐστασθε του εκπαιδευτικού κόσμου, των μαθητών/ριών του νομού και προάγετε περιβαλλοντικές δράσεις και πρότζεκτ. Εύγε κύριε Παπασταμόπουλε! Εύγε, κύριε Τενεκετζή, που είστε και μέλος του ΣΥΡΙΖΑ Σερρών!
Τρίτο. Προς τον κο Δαϊρετζή.
Κύριε Δήμαρχε, είπατε στη συνέντευξή σας ότι εάν δεσμευτεί η κοινοπραξία για την αποκατάσταση των αγροτικών δρόμων «με επιταγή ή με συμβολαιογραφική πράξη», «δεν υπάρχει περίπτωση να μη συναινέσω». Δηλαδή, κε Δήμαρχε, εσείς το όλο πρόβλημα το εντοπίζετε αποκλειστικά και μόνο στην καταστροφή των αγροτικών δρόμων; Και όταν αυτοί αποκατασταθούν, όλα καλά κι όλα ωραία; Θα προσθέσετε τότε κι εσείς τον εαυτό σας στο κλαμπ των υπολοίπων που «σιωπούν» και συναινούν, παρόλο που «γίνεται καταστροφή του περιβάλλοντος» στον τόπο μας, όπως λέτε;
Κανέναν άλλο κίνδυνο δε βλέπετε από τη συγκεκριμένη χάραξη όδευσης του ΤΑΡ; 

Αθανάσιος Μπόϊκος

Πληροφορίες άρθρου:

801 προβολές

Αρέσει σε 1 άτομα

Άρθρα του ίδιου συντάκτη

16/05/2017 | Μετρώντας τις μέρες μας

16/05/2017 | Αλέξης Τσίπρας, ένας Ντόριαν Γκρέι της πολιτικής

23/03/2017 | Πρόσεχε το δάχτυλο, όχι το φεγγάρι

02/02/2017 | Και δάσκαλοι - όχι μόνο φιλόλογοι

26/01/2017 | Ποιοι μας αποκαλούν «λαϊκιστές»;

13/01/2017 | Εύκολη προφητεία

29/12/2016 | ΄Ανθρωποι και κατσαρίδες

19/12/2016 | Ένας «ρεαλιστής» δήμαρχος

14/12/2016 | Αδιόρθωτοι

06/12/2016 | Το έξυπνο πουλί από τη μύτη πιάνεται